maandag 23 april 2012

verwerkingsopdracht 2: literatuur klas 4

Hallo!
Hierbij alweer mijn tweede verwerkingsopdracht van dit jaar. Dit keer ga ik iets doen met de vertelinstantie en de focalisatie. Om duidelijk aan te geven wat dit nu precies inhoudt, zal ik eerst even beide begrippen uitleggen:

Vertelinstantie: vanuit welk perspectief het verhaal bekeken wordt
Focalisatie: de handelingen van iemand, wat iemand denkt enz.

Voor deze opdracht ga ik een fragment uit het boek een schitterend gebrek van Arthur Japin veranderen. Ik ga namelijk de focalisator veranderen. Eerst was dit Lucia, maar dit gaan we veranderen naar de anatomiearts.

Veel leesplezier!

Ze kwam binnen. Toen ik mijn leerlingen verteld had over haar komst waren ze gelijk al enthousiast. Toen ik de lichten aan deed, zag ik dat ze zich niet helemaal op haar gemak voelde. Met een paar kalmerende woorden probeerde ik haar tot rust te brengen en haar vervolgens te vragen zich uit te kleden. Nu was het tijd voor het officiƫle gedeelte, ik legde aan mijn leerlingen precies uit hoe het lichaam met iemand met pokken eruit zag. Aan haar gezichtsuitdrukking te zien, snapte ze er weinig van. Begrijpelijk ook aangezien alles wat ik vertel in het Latijn is. Ik besloot om haar alles uit te leggen, ik wilde immers dat zij zich op haar gemak zou voelen. Ik was zo gefascineerd door haar lichaam dat ik haar vroeg om een aantal bewegingen te maken, met als reden dat hierdoor het lichaam beter te bestuderen was. Na een uur was de les voorbij en langzaam druppelden mijn leerlingen weg. Ik gaf het meisje het geld en zei tegen haar dat ze in de kamer hiernaast zich kon omkleden. Toen ze uit het zicht verdwenen was, wist ik dat dit mijn enige kans was. Dit meisje was uniek, ik had haar nog nauwelijks gesproken maar voelde nu al een soort van relatie met haar. Ik moest wel met een plan komen, ik besloot om met een middeltje tegen de pokken de kleedruimte in te gaan. Het was duidelijk dat ze schrok toen ik binnenkwam. Maar ze werd al snel erg rustig, ook toen ze mijn plan door begon te krijgen. Ze werkte totaal niet tegen. Ik kon heerlijk tegen haar aan rijden. Het was een gevoel dat ik 20 jaar lang (zolang ben ik getrouwd) niet gevoeld had, ik voelde me eindelijk vrij. Na deze hevige sessie, verliet deze bijzondere vrouw mij weer. Wij groetten elkaar en namen afscheid.

Dit was mijn versie van het fragment in het anatomisch theater, hopelijk vonden jullie het leuk!

2 opmerkingen:

  1. Beste Lisan,

    Je hebt een aardig verhaal geschreven. Je had misschien iets meer details kunnen gebruiken uit het boekje, maar toch goed gedaan! Ook handig dat je eerst even hebt uitgelegd wat een focalisator en een vertelinstantie is. Wel moet je even veranderen dat je de vertelinstantie hebt veranderd, en dus niet de focalisator! Verder een goed verhaal, je hebt er een hele andere kijk op dan ik, dus het was eerst wel even wennen.

    Groetjes, Jolein

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Lisan,
    Ik vind dat je dit erg leuk gedaan hebt en ik vind het ook heel knap. Het lijkt me een best moeilijke opdracht, maar jij hebt deze opdracht uitstekend afgerond. Het is leuk om te lezen en zeker als je het originele stukje erbij pakt, zie je duidelijk wat voor verschil het kan maken.

    Goed gedaan Lisan!
    Gr. Niek.

    BeantwoordenVerwijderen