Aangezien ik vorig
jaar het boek 'Nooit meer slapen' (jaar van uitgave: 1978) , geschreven door
Willem Frederik Hermans, had gelezen, hoefde ik niet nogmaals een boek uit de
periode 1950-1980 te lezen. Om deze reden heb ik de keuze gemaakt een modern
boek te lezen. Het bijbehorende verslag zal dan ook afwijken van de verslagen
die de rest van mijn jaargenoten gemaakt hebben, aangezien zij een specifiek
verslag maken voor een boek behorende tot de periode 1950-1980. Ook vind ik het van
belang vooraf te vermelden dat ik voor dit verslag ervoor gekozen heb om de
nieuwe manier van annoteren te gebruiken, namelijk het meest gehanteerde
systeem dat de 'Modern Language Association (MLA) heet. Meer informatie
betreffende dit systeem is terug te vinden in het bestand voor ons PWS te
vinden om www.camphusianum.nl. Ter afsluiting wil ik nog een disclaimer geven:
het boek geeft vooral een bepaalde sfeer weer, een sfeer dat moeilijk uit te
leggen valt in een verslag. Ik zal het er vaak over hebben hoe veel indruk dit
boek op mij gemaakt heeft, dit komt helaas minder over in het verslag. Het
typen van deze gevoelens heb ik als zeer lastig ervaren en daarom is dit
misschien minder goed gelukt. Hopelijk hebben jullie hier begrip voor. . Ook
heb ik niet alles uiteengezet, dit met de reden omdat het verslag anders veel
te lang zou worden. Mochten er tevergeefs nog vragen zijn, schroom dan niet
deze te stellen Na deze korte inleiding zal ik nu beginnen met het
daadwerkelijke verslag.
Standaardinformatieauteur: A.F.Th van der Heijden
titel: 'Het Schervengericht'
plaats van uitgave: Amsterdam
jaar van uitgave: 2007
eerste druk: 2007
aantal pagina's: 1051
genre: psychologische roman
Samenvatting
Regisseur Remo wordt veroordeeld wegens geslachtgemeenschap met het 13-jarige meisje Wendy. Hij valt op jonge meisjes, maar dat Wendy zo jong is wist hij niet. De seks was vrijwillig en het was voor het meisje bepaald niet de eerste keer. Evengoed is ze minderjarig. Remo moet een aantal maanden de cel in voor psychologisch onderzoek. Omdat hij een beroemdheid is gaat hij onder een andere identiteit de cel in: hij laat zijn baard staan, draagt een zware schildpadmontuur bril en krijgt de naam Remo Woodehouse. Kort voor zijn aankomst is een andere gevangene in dezelfde Californische gevangenis, Choreo. Net als 'Remo' iemand met opvallend klein postuur, en ook hij verblijft er onder een valse identiteit. Zijn gezicht is ook onherkenbaar - in een vorige gevangenis hebben mede-gedetineerden hem met een brandbare vloeistof overgoten en in brand gestoken.
Gaande het verhaal ontdekt 'Remo' dat Scott sekteleider 'Charlie' is: de moordenaar van zijn zwangere vrouw Sharon en een aantal vrienden. Zeven jaar geleden zijn de leden van een sekte onder leiding van Scott zijn huis binnengedrongen en hebben alle aanwezigen afgeslacht. De twee kleine mannen, die allebei als vrijwillig schoonmaker in de gevangenis werken, krijgen de kans elkaar regelmatig te spreken. Verhitte discussies, ruzies die eindigen in een isoleercel - gaandeweg worden zowel de misstappen van Remo als de misdaden van Scott ontleed. Scott die geen bloed kan zien, die geen kakkerlak kwaad zal doen, maar probleemloos mensenlevens opoffert voor zijn zaak. Het is al te toevallig dat moordenaar en echtgenoot van het slachtoffer samen in de gevangenis komen, en het is dan ook geen toeval. 'De Griek', de heer Agraphiotis, heeft het allemaal geënsceneerd: de komst van Scott naar dezelfde gevangenis (met behulp van gestolen directiebriefpapier uit de gevangenis en een nagemaakte handtekening), de gelegenheid die de twee mannen hebben om zoveel en zo lang met elkaar te discussiëren. De Griek heeft het eeuwige leven: hij is misschien een orakel of een godheid, die het bestaan van de mensen omvormt naar een Griekse tragedie. Remo heeft misschien zijn lijdensweg verdiend omdat hij met zijn films en zijn arrogantie de goden naar de kroon heeft gestoken. 'De Griek' heeft ook de hand gehad in het ontsporen van Charlie en zijn sekte - met de bedoeling tot een nieuwe wereldorde te komen, wat jammerlijk mislukt. (scholieren.com) . Na 42 dagen wordt Remo weer vrijgelaten, echter rechter Ritterbach wil hem voor langere tijd achter de tralies houden. Remo besluit te vluchten naar Parijs.
Verwachtingen
Ik heb de keuze
gemaakt dit boek te gaan lezen, omdat dhr. Kroon mij dit boek aangeraden had.
De verwachtingen die ik bij dit boek had waren vrij hooggespannen, dit komt
voornamelijk door het feit dat het boek gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal.
A.F.Th maakt in zijn roman gebruik van
belangrijke gebeurtenissen rondom het leven van filmregisseur Roman Polanski (pseudoniem:
Remo Woodewouse). Allereerst werd op 9
augustus 1967 zijn vrouw, Sharon Tate, vermoord door 4 leden van 'The Family'
onder leiding van Charles Manson (Scott Maddox) . Acht jaar later werd hij
veroordeeld voor de geslachtsgemeenschap die hij met een minderjarig meisje
gehad heeft. Net als in het boek werd
hij veroordeeld voor 90 dagen psychiatrisch onderzoek, maar kwam al na 42 dagen
vrij (Mabel Mauritz). Polanski vluchtte naar Parijs. Zoals jullie kunnen zien,
zijn de gebeurtenissen in het boek vrijwel identiek aan de werkelijkheid.
Persoonlijk vind ik dat een boek gebaseerd op een waar gebeurd verhaal een
extra dimensie heeft, wat het nog interessanter maakt dit boek te lezen. Daarbij
heeft het boek veel lovende recensies gehad, dit maakte mij nog nieuwsgieriger naar het boek. 
Motieven en Thema
MotievenMotieven die in het boek van belang zijn, zal ik hier puntsgewijs weergeven:
·
Mona Lisa: de wereldberoemde lach van de Mona Lisa is een telkens terugkerend
begrip. In de eerste instantie komt het schilderij voor als een afbeelding in
de cel van Scott Maddox. Later (Wanneer
Remo en Scott elkaar herkend hebben) komt Maddox met een theorie die de lach
van de Mona Lisa uitlegt. Hij beweert dat men niet bang moet zijn voor de dood,
maar juist voor de geboorte. Daarbij,
wanneer Remo naar Parijs vlucht, is hij in de stad waar dit wereldberoemde
schilderij hangt
·
Griekse tragedie: Spiros
Agriphiotis blijkt alle gebeurtenissen beschreven in het boek zelf te hebben
geënsceneerd. Hij heeft als het ware zijn eigen Griekse tragedie geschreven
omtrent deze twee personages. Het Schervengericht is ook een verwijzing naar de
klassieke oudheid. Het was een
stemperiode om machtige leiders, die teveel macht kregen, voor tien jaar te
verbannen. Dit is in theorie ook met Remo Woodehouse gebeurt, hij is immers
verbannen uit Amerika. Aangezien Agriphiotis gedurende het hele boek bezig is
de gebeurtenissen te ensceneren, vind ik dit ene belangrijk motief
·
Hurly Burly: Hurly Burly is een lied van de Beatles (waarbij Agriphiotis hen inspireerde
dit lied te schrijven), dat Maddox inspireerde tot de oprichting van zijn
'partij' Hurly Burly.
Hurly Burly houdt in, dat er een strijd zal
ontstaan tussen de negers en de blanken waarbij de negers zouden overwinnen.
Zodra de wereld gezuiverd van de 'blanke zwijnen' zal zijn , zullen de leden
van Hurly Burly uit hun schuilplaats in de woestijn tevoorschijn komen en
zullen de negers hun 'ware plaats' in de maatschappij weer terug krijgen.
Namelijk die als slaven van de leden van Hurly Burly. In het boek wordt zeer
vaak terug vermeld naar deze groepering (mede omdat deze groepering Remo's
vrouw heeft vermoord) en is daarom een motief
·
Vermommingen: zowel Remo Woodehouse als Scott Maddox leven
onder een schuilnaam in de gevangenis en dragen een vermomming. Woodehouse
middels een baard en bril en Maddox' hoofd is ingezwachteld met verband. Het
resultaat hiervan is dat ze beide onherkenbaar zijn en daardoor leven met een
andere identiteit. Het volledige boek door, zijn deze vermommingen van belang.
In het begin van het boek herkennen Maddox en Woodehouse elkaar niet, na de
herkenning is de vermomming voor elkaar niet meer van belang. Echter, voor de
andere gevangen moeten ze nog steeds hun vermomming omhoog houden. Deze
vermommingen zijn van belang gedurende het hele boek
·
Gevangenisleven: Scott en Remo nemen allebei deel aan het
gevangenisleven, wat ook een bepaalde sleur met zich meedraagt. Deze vaste
routine die bij een gevangenis hoort, wordt regelmatig genoemd in dit boek. Een
goed voorbeeld is de vaste tijd waarop de lichten uitgaan. Dit is een belangrijk moment voor Remo omdat
hij dan wordt geconfronteerd met het missen van zijn vrouw. Ook dit element is
dus een belangrijk motief
·
The Egg-mann: dit is een man die eieren verkoopt in Amsterdam
en daarbij ook de schakel tussen Maddox en Agraphiotis. The Egg-Mann verkoopt
Charly een bootleg, waar het lied Hurly Burly van de Beatles op staat. Zoals al
eerder vermeld, inspireerde dit lied Scott (Charly) om zijn groepering op te
richten. Deze Egg-Mann wordt voornamelijk genoemd door Agraphiotis en is
daardoor een terugkerend element. Ook bezit de baas van Agraphiotis in Choreo
een ei van deze Egg-Mann.
Thema
De onderliggende
gedachte van dit boek is de vraag wanneer iets wel goed is en wanneer niet.
Remo Woodehouse ziet de moord op zijn vrouw als iets slechts (lees:
afschuwelijks), terwijl Scott Maddox deze moord nodig vond om de 'Hurly Burly'
te laten lukken. Hij vond de moord dus te rechtvaardigen en herhaalt dit dan
ook meerdere malen in het boek. Meerdere verschillende uitgangspunten
betreffende wat goed en wat kwaad is worden in dit boek ter uiting gebracht. Dit
komt voornamelijk terug in de discussies tussen Remo en Scott. Het antwoord op
deze vraag blijft in het boek onbeantwoord, klaarblijkelijk is er dus ook geen
antwoord op te geven.
Beoordeling
Schrijfstijl
De schrijfstijl die
in dit boek gehanteerd wordt is vrij snel en simpel. A.F.Th maakt geen gebruik
van moeilijke zinnen die het lezen kunnen vermoeilijken. Ook zijn de
hoofdstukken in het boek relatief kort, gemiddeld zo'n 3 bladzijdes.
Persoonlijk vind ik dit fijn lezen, omdat het verhaal er levendiger van wordt. A.F.Th
maakt in de besproken dialogen ook gebruik van een snelle wisseling van
spreker. Dit maakt een dergelijk dik boek (1051 pagina's) fijn en prettig te
lezen. Wel, had ik af en toe het gevoel een vertaling van een boek te lezen,
aangezien er vaak Engelse termen, vertaald naar het Nederlands, in voor kwamen.
Dit vond ik de schrijfstijl niet ten goede komen.
Hieronder een
citaat die de snelle dialogen weergeeft:
'Wat had je met De Griek te smoezen, Doug?
"Wordt hij hier zo genoemd?"
"Op de EBA noemen we hem zo"
"Daar ben ik nou juist zo van geschrokken... dat ze je op de Extra Beveiligde Afdeling hebben geplaatst"' (P131)
Dit boek is vrij
dik, waardoor er ook veel verschillende situaties worden beschreven. Als ik deze allemaal zou bespreken, is de
kans zeer groot dat dit verslag veel te lang en saai wordt om te lezen. Hierom heb ik de keuze gemaakt om twee
situaties die ik van groot belang vindt uit te lichten. Dit zijn dan ook de
situaties die mij geraakt hebben. Een aantal situaties die ik niet ga bespreken
(maar wel kort wil noemen) zijn o.a. de gedachtes en uiteenzettingen van
Agraphiotis, dit is zeker van belang aangezien dit de leidraad van de het
verhaal vormt en de gesprekken tussen Remo en zijn advocaat. Deze gesprekken
leiden er toe dat Remo een vermomming gaat dragen, zoals jullie hebben gelezen
vormen deze vermommingen uiteindelijk een belangrijk motief binnen het boek.
Dit is het eerste boek dat ik gelezen heb dat mij letterlijk deed gruwelen. Meerdere malen heb ik al boeken gelezen waarin minder plezierige zaken aan bod kwamen, hier kon ik echter goed tegen. Bepaalde situaties die in dit boek beschreven werden, kon ik echter niet hebben. Hierbij gaat het vooral om de beschrijving van de moord op Sharon (Remo's vrouw) en de visie die Maddox daarop heeft. Allereerst zal ik een citaat geven, dat duidelijk maakt hoe gruwelijk de moord op Sharon wel niet was. Paul, beschreven in dit fragment als 'hij', is Remo's ongeboren kind. Sadie is een van Charly's volgelingen.
Zo merkte hij, nu Sadie op zijn moeder instak,
dat zijn hand zich als vanzelf sloot - om een denkbeeldig heft. ' (van der
Heijden, 755,756)
In het begin van dit gedeelte vermeldde ik voornamelijk gruwelde van de manier waarop Maddox sprak over de moord op Sharon. Hieronder een citaat dat dit kan verduidelijken:
'Van Hurly Burly naar Cosy Horror. Als ik het goed begrijp, Scott zijn mijn vrouw en kind gestorven om jou het mysterie van de dood te laten ontraadselen. Helemaal in de geest van Da Vinci ... die joeg ook achter doodsgeheimen aan door lijken open te snijden' (van der Heijden 515)
In dit fragment
wordt duidelijk dat Maddox zijn vrouw en vrienden heeft laten vermoorden om
achter het geheim van Mona Lisa's glimlach te komen. Uiteraard een belachelijke
reden om iemand van het leven te beroven. Niet middels citaten of mooie zinnen worden de
gedachtes van Maddox weergegeven, maar bijna als motieven die telkens
terugkeren. Het is overduidelijk dat hij totaal geen spijt heeft van de vele
moorden die hij gepleegd heeft. Helaas is dit moeilijk weer te geven door
citaten, het bovenstaande citaat vond ik nog het beste passen. Om het door mij
beschreven gevoel te kunnen meemaken, zal men toch echt het boek moeten lezen.
Ruimte
De ruimte is een belangrijk aspect. De gevangenis verandert (gedwongen) de handelswijze van Remo. Wanneer hij in de 'buitenwereld' voor zijn problemen wegloopt, is dit in de gevangenis niet meer mogelijk. Hij kan niet meer vluchten en wordt daardoor geconfronteerd met zijn problemen. Voor het eerst in zijn leven merkt hij hoeveel hij zijn vrouw eigenlijk mist, ook krijgt hij eindelijk 'verbinding' met zijn ongeboren zoon. De gevangenis is ook de plaats waar hij de moordenaar van zijn vrouw leert kennen. Terwijl hij in de buitenwereld gevlucht zou zijn voor deze man, gaat hij in de gevangenis de confrontatie aan. Hij heeft immers geen keuze. Uiteraard wordt Remo ook geconfronteerd met de mening van anderen omtrent zijn geslachtsgemeenschap met een minderjarige. Men merkt vooral een groot verschil qua ruimte wanneer Remo vrijkomt en per direct vlucht voor zijn problemen. Hij raakt zijn handelswijze van de gevangenis meteen kwijt. Dit geeft duidelijk aan hoeveel een omgeving met de persoon zelf, of de handelswijze van een dergelijk persoon kan doen.
Eindoordeel
Al met al kan ik zeggen dat ik dit een zeer indrukwekkend boek vind, vooral met de achterliggende gedachte dat dit verhaal echt gebeurd is. De schrijfstijl is erg prettig en vlot, dit maakt het lezen van een dergelijk dik boek gelijk een stuk minder erg. Wel zet dit boek je erg aan het denken. Maddox wordt op een zeer nare wijze uiteengezet in dit boek, het feit dat dit personage is gebaseerd op een echt persoon zette mij zeker aan het denken. Noem het naïef, maar ik heb er nooit bij stil gestaan dat er mensen in de wereld zijn die er zulke krankzinnige ideeën op nahouden en er ook helemaal geen spijt van hebben. Uiteraard heb ik dergelijke types in het nieuws wel eens voorbij zien komen, een goed voorbeeld hiervan is Robert M, hij toonde ook geen berouw nadat hij tientallen kinderen heeft verkracht. Echter, na het lezen van dit boek kwam ik pas echt tot het besef dat deze mensen bestaan. Het boek heeft letterlijk mijn visie op het menselijk ras verandert, helaas wel in negatieve zin. A.F.Th heeft het verhaal zo vormgegeven dat je niet wil stoppen met lezen, dit komt voornamelijk door de slimme opbouw van het verhaal. A.F.Th houdt telkens precies genoeg geheim, waardoor je als lezer wil weten wat er verder gaat gebeuren. Ondanks de hoge literaire waarde van het boek, leest het boek als thriller. Het onderwerp echter, is wel dermate heftig dat dit boek de normering van niveau 6 zeker verdiend.
Nu wil ik even terugkomen op mijn vorige verslag 'Een Nagelaten Bekentenis', wanneer men 'Het Schervengericht ' vergelijkt met 'Een Nagelaten Bekentenis' komt men al snel tot de conclusie dat deze twee volledig tegenstrijdig zijn op veel gebieden: schrijfstijl, inhoud, moraliteit enzovoort. Ik kan begrijpen dat men het vreemd vindt dat ik beide boeken prijs. Dankzij het lezen van deze twee boeken ben ik tot de conclusie gekomen dat ik beide schrijfstijlen zeer kan waarderen, maar dat ik de schrijfstijl uit 'Een Nagelaten Bekentenis' fijner vind. Een dergelijke schrijfstijl zet mij meer aan het denken en daardoor heeft dat boek ook een diepere indruk op mij gemaakt dan 'Het Schervengericht'. Toch staat 'Het Schervengericht' ook zeer hoog in top 10 van gelezen boeken.
Om te concluderen, vond ik 'Het Schervengericht een zeer indrukwekkend boek dat ik aan iedereen zou aanbevelen. Helaas heb ik de sfeer van dit boek niet duidelijk kunnen beschrijven in dit verslag, dit komt voornamelijk door het feit dat dit een gevoel is die bepaalde gebeurtenissen bij mij opgeroepen hebben en daardoor moeilijk vastgelegd kunnen worden. Mochten jullie nieuwsgierig zijn geraakt naar dit boek en het ook willen lezen zou ik het dan ook zeer op prijs stellen als jullie je mening betreffende dit boek willen geven. Ten slotte een beoordelingsbalk om mijn mening van dit boek weer te geven:
Bronnenlijst
1. Het Schervengericht, A.F.Th van der Heijden, Querido,
Amsterdam, 2007
2. Scholieren.com, Het Schervengericht, 2011, 10-12-2013
http://www.scholieren.com/boek/8624/het-schervengericht
3. Mabel Mauritz, de tragiek van grootheden, 10 oktober
2007, 10-12-2013
http://recensieweb.nl/recensie/de-tragiek-van-grootheden/
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenBeste Lisan,
BeantwoordenVerwijderenAllereerst wil ik zeggen dat je een prachtig verslag hebt gemaakt. Het is goed te zien dat je er voor dit boek erg veel tijd in hebt gestoken. Met een boek van 1051 pagina’s ben je al even bezig, maar je verslag is ook nog van een grote omvang. Desondanks heb ik je verslag met plezier gelezen en ga ik nu vertellen wat ik leuk en minder leuk vond.
Je begint met een inleiding. Ik denk dat je dit vluchtig hebt geschreven, omdat hier, in tegenstelling tot de rest van je verslag, relatief veel slordigheidjes in staan. Zo verwijs je naar iets om een site (i.p.v. ‘op’). In de disclaimer gebruik je ‘een sfeer dat moeilijk uit te leggen valt.’ Als laatste ben je een punt vergeten aan het einde van de een-na-laatste zin.
De samenvatting heb je van internet gehaald. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het lastig vond om deze te lezen. Ik denk dat er wel een paar foutjes in staan, zoals bijvoorbeeld al in de eerste zin: ‘Regisseur Remo…’ Later wordt gezegd dat hij een schuilnaam zou krijgen en dat deze Remo was. Zijn echte naam blijkt later Roman Polanski te zijn. Dit was één van de vele onduidelijkheden in de samenvatting. Ik raad je aan de samenvatting nog een keer door te nemen en de fouten te verbeteren, want dan maak je het voor jezelf ook makkelijker op je mondeling.
Het was voor mij een beetje onduidelijk wat die foto’s daar zo kaal en alleen deden. Ik neem aan dat dit die personen zijn die in het boek aan bod komen, maar misschien dat je hier de volgende keer wat meer uitleg bij moet geven, of het in ieder geval aankondigen.
Op de motieven en het thema heb ik niks aan te merken. Wat mij vooral opviel, is dat ik er lekker snel doorheen kon lezen. Ik ben zelf geen enkele spelfout of rare zinsconstructie tegengekomen. Natuurlijk wel eens een zinsconstructie die ik anders zou hebben gedaan, maar volgens mij is dit hele stuk zonder fouten. Mijn complimenten hiervoor!
Bij de beoordeling ben je goed te werk gegaan. Je hebt aan de hand van voorbeelden en citaten uit het boek bij mij een goede impressie kunnen wekken. Ik vond het wel af en toe lastig om het goed te begrijpen, maar dat zal wel aan de moeilijkheidsgraad van het boek liggen.
Ik vond het verder erg leuk om te lezen dat je zo positief bent. Ik vind het knap dat je zo onder de indruk bent van zo’n dik boek. Je zegt dat het makkelijk las en dat je er snel doorheen kwam en daar heb ik echt respect voor. Mij zou zoiets nooit lukken. Het was ook interessant dat je dit boek nog ging vergelijken met je vorige boek.
Toch zijn er ook verbeterpuntjes in je verslag te vinden. Vooraf begon je al met jezelf te excuseren dat het overbrengen van de sfeer je waarschijnlijk niet zou gaan lukken. Aan het einde zeg je weer dat je het jammer vindt dat het overbrengen van de sfeer je niet goed is gelukt. Als lezer geloof je dan gelijk dat je het niet is gelukt. De volgende keer moet je jezelf niet indekken. Als jij overtuigd bent dat je de sfeer goed kan overbrengen, dan is de lezer eerder geneigd dat ook te geloven.
Verder zijn er nog wat andere kleine foutjes die ik snel zal benoemen:
“In het begin van dit gedeelte vermeldde ik voornamelijk gruwelde…” Je bent ‘dat ik’ vergeten na ‘ik’.
“Het boek heeft letterlijk mijn visie op het menselijk ras verandert,” ‘Heeft verandert’ is natuurlijk niet goed, dat moet ‘heeft veranderd’ zijn.
“Toch staat 'Het Schervengericht' ook zeer hoog in top 10 van gelezen boeken.” Ik kan ook wel bedenken dat je hiermee jouw top 10 gelezen boeken bedoelt, maar deze zin lijkt toch net iets te algemeen vind ik.
Je gebruikt in je eindoordeel twee keer de constructie ‘je wil’. In spreektaal en informele teksten is dit acceptabel, maar in een net zakelijk verslag kan je beter ‘je wilt’ gebruiken.
Ik denk dat we uiteindelijk wel kunnen concluderen dat je een prima verslag hebt gemaakt. De inhoud is van hoge kwaliteit en je hebt alles mooi en goed beschreven. Ik heb in een lang verslag maar weinig foutjes kunnen vinden, dus dat vind ik erg knap. Je hebt gewoon heel goed werk geleverd!
Ik kijk uit naar je volgende verslag,
Jannick
Beste Lisan,
BeantwoordenVerwijderenWat een verslag! Ik ben erg onder de indruk, niet alleen door het feit dat je weer een prachtig, compleet verslag hebt gemaakt maar ook vanwege het feit dat je zo'n dik boek hebt gelezen, dat doen niet velen en dat is bewonderenswaardig.
Natuurlijk zijn er wel wat op en aanmerkingen. Zo maak je altijd wel wat 'slordigheidsfoutjes' betreffende de interpunctie en spelling. Maar aangezien Jannick daar een hele uiteenzetting over heeft geschreven, lijkt het mij niet nodig om ze ook te noemen. Daarnaast draait het natuurlijk niet om de interpunctie en spelling, maar om de inhoud, zeker interpunctie vind ik een bijzaak en niet storend genoeg om daar meer woorden aan vuil te maken.
Inhoudelijk gezien is mij eigenlijk alles duidelijk geworden, dus dat heb je hartstikke goed gedaan!
Wel heb ik nog iets aan te merken op je formulering in het algemeen: je lijkt soms de neiging te hebben de zinnen gecompliceerder te maken dan eigenlijk nodig is, bijvoorbeeld bij deze zin: 'Helaas heb ik de sfeer van dit boek niet duidelijk kunnen beschrijven in dit verslag, dit komt voornamelijk door het feit dat dit een gevoel is die bepaalde gebeurtenissen bij mij opgeroepen hebben en daardoor moeilijk vastgelegd kunnen worden.' Allereerst is het verwijswoord 'die' naar 'gevoel', fout, het moet 'dat' zijn. Maar dat terzijde, kan je de zin een stuk gemakkelijker formuleren, bijvoorbeeld door ergens een punt neer te zetten. Lange zinnen zijn niet altijd beter of mooier dan korte zinnen. 'Kort maar krachtig' is iets dat ik altijd in mijn achterhoofd houd als ik iets schrijf. Probeer dat in het vervolg ook in je achterhoofd te houden, dan wordt het nog beter! Daarnaast nog een klein dingetje dat mij opviel: je zegt heel vaak 'persoonlijk vind ik', maar dat 'persoonlijk' is geheel overbodig, feit dat jíj het vindt, betekent dat het persoonlijk is, dus het woord persoonlijk kan je weglaten.
Meer op en aanmerkingen heb ik niet, al met al is het een uitstekend verslag!
Groetjes,
Sara